Khamis, 23 Jun 2011

S.A.H.A.B.A.T

SAHABAT????

manusia dalam hidupnya tidak boleh lepas dari orang lain..bergaul dengan orang lain menjadi fitrah dan dasar kehidupan setiap manusia..bersahabat dengan orang lain menjdai satu keharusan untuk manusia kerana manusia tidak boleh hidup dengan diri sendiri dan tidak bergaul dengan siapa2..

apabila mempunyai sahabat atau pun menjalinkan hubungan dengan orang lain..hubungan itu bukan lah hanya semata-mata untuk mendapat kan sesuatu yang di hajati dan hanya menguntungkan diri sendiri..

tetapi !!!! ...jalinkan lah hubungan itu untuk mendapat keredhaan daripada ALLAH S.W.T...

hubungan yang di jalinkan untuk mndapaat keredhaan ALLAH i.allah akan kekal..tp jika ikatan yg d jalainkan hanya untuk menguntungkan diri sendiri tidak akan kekal...

sebagaimana yang d ungkapkan ibnul qayyim al-jauziyyah..

"sesungguhnya sesiapa saja yang senang kepadamu kerana ada nya keinginan..maka akan berpaling daripadamu jika tercapai keinginannya.."

hargailah sahabat yang kita ada...jagalah ikatan kita dengan sesiapa pun...

Diriwayatkan dari Jubair bin Muth'in..bahawasanya ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda..

"tidak akan masuk syurga seorang pemutus silaturrahim"

Diriwayatkan dari Abu hurairah r.a..dari Nabi s.a.w beliau bersabda..

"sesungguhnya ALLAH menciptakan makhluk..setelah Ia selesai menciptakan makhluk..silaturrahim berkata - ini adalah tempat seseorang meminta perlindungan dariMU dari perbuatan memutus silaturrahim(kekeluargaan)..ALLAH berfirman..Benar!! apakah kamu redha Aku menyambung untuk orang yang menyambungmu dan aku memutuskan untuk orang yang memutuskanmu..Silaturrahim menjawab..Tentu ya RABB !!..ALLAH berfirman..itu untukmu- "..Rasulullah s.aw bersabda " jika kalian mau maka bacalah firman ALLAH - maka apabila kiranya kamu berkuasa kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan"..

Diriwayatkan dari Abu Bakrah r.a..dari Nabi s.a.w...

"tidak ada satu dosapun yang lebih ALLAH cepatkan hukumannya di dunia bagi si pelaku di samping siksaan yang menunggunya di akhirat nanti selain dosa berbuat aniaya dan memutuskan tali kekeluargaan"


sahabat....terima kasih untuk semuanya
terima kasih kerana telah menjadi hakim dikala aku salah
terima kasih kerana telah menjadi bara di saat kebekuaan melanda jiwa
terima kasih kerana telah menjadi badut ketika aku dalam kesedihan dan membuat aku tertawa
TERIMA KASIH KERANA TELAH MENJADI SEBAHAGIAN DARI HIDUPKU


Tiada ulasan:

Catat Ulasan