Rabu, 25 Ogos 2010

10 sebab lelaki mau begelar suami...[@_@]~~

1. Melengkapi hidup
Hidup tidak akan lengkap selagi tidak ada insan istimewa di sisi. Jadi apabila sudah menemui seorang wanita yang dirasakan cukup serasi, lebih baik dia mengikatnya dengan tali perkahwinan. Bak kata orang, biarpun telah punya kerja dan harta yang melimpah ruah, namun jika tiada seorang isteri, kehidupan tetap akan terasa kurang serinya.

2. Ingin diurus
Ini satu lagi sebab mengapa lelaki mahu beristeri. Mereka mahu seseorang menguruskan mereka. Jika semasa kecil ibu yang banyak menghabiskan masa melayan karenah mereka, kini sudah tiba masanya mereka mencari seorang isteri yang mampu memenuhi keperluan mereka. Mereka akan berasa bahagia jika ada orang yang menyiapkan makan minum dan pakaian mereka setiap hari

3. Bosan
Bagi golongan lelaki yang telah mempunyai segala-galanya dalam hidup mereka, berkahwin merupakan cara terbaik untuk mereka menghilangkan kebosanan. Apabila sudah berkahwin, mereka akan mulakan kehidupan baru dan biasanya kehidupan berumahtangga lebih berwarna-warni jika dibandingkan dengan kehidupan bujang.

4. Amat mencintai
Alasan ini memang selalu digunakan oleh lelaki untuk berkahwin. Selalunya mereka yang menggunakan alasan sebegini memang sudah tidak boleh ditegah kerana kehidupan mereka hanya boleh diteruskan dengan insan yang dicintai di sisi. Lebih romantik dirasakan apabila si pasangan juga tidak mampu meneruskan hidup tanpa si lelaki bersama.

5. Sudah bersedia
Selalunya lelaki yang mahu berkahwin sudah bersedia daripada segi fizikal dan mental untuk menempuh ke alam baru. Sebenarnya bukan mudah untuk lelaki mengambil keputusan mendirikan rumahtangga, tapi apabila dia sudah menyatakan hasratnya, itu bermakna dia memang telah benar-benar bersedia. Maklumlah zaman sekarang rasa cinta semata-mata tidak mampu menjanjikan kebahagiaan. Rasa cinta perlu dilengkapi juga dengan wang ringgit dan rumah yang selesa untuk didiami. Barulah keluarga bahagia dapat dibina.

6. Inginkan keturunan
Lelaki sangat sensitif apabila bercerita tentang keturunan. Jadi, satu-satunya cara untuk menunjukkan kejantanan mereka adalah dengan berkahwin. Malah ada juga yang beranggapan, mereka bukan lelaki sejati selagi tidak mempunyai anak.

7. Penat bercinta
Lelaki yang pernah mengalami putus cinta selalu menjadikan perkara ini sebagai alasan untuk mereka berkahwin. Selain tidak mahu berasa kecewa sekali lagi, mereka juga berfikir bercinta hanya menghabiskan duit dan membuang masa. Jadi lebih baik berkahwin kerana selain dapat mengeratkan hubungan yang terjalin, masa dan wang ringgit juga dapat dijimatkan.

8. Desakan keluarga
Alasan sebegini selalunya diberikan oleh anak sulung lelaki. Walaupun mereka belum bersedia tetapi mereka terpaksa berkahwin atas desakan keluarga yang mahu melihat dia berumahtangga dan ada orang yang akan menguruskannya. Lebih parah jika kedua ibu bapa lelaki tersebut mempunyai penyakit kronik sehingga selalu keluar masuk ke hospital. Lelaki sebegini biasanya lebih mementingkan keluarga berbanding kemahuan dirinya sendiri. Walaupun ramai yang ragu-ragu dengan kebahagiaan yang bakal dikecapi dengan perkahwinan sebegini, tetapi jika lelaki tersebut berkahwin dengan wanita yang bijak mengambil hatinya, sudah pasti hubungan yang terjalin akan kekal selamanya.

9. 'Biological clock'
Lelaki juga mempunyai 'biological clock' mereka sendiri. Cuma masanya berbeza dengan wanita kerana fokus utama mereka biasanya pekerjaan dan mengumpul harta sebanyak mungkin terlebih dahulu. Walaupun lelaki tidak ada hambatan biologikal seperti wanita yang sukar mendapatkan anak jika berumur lebih 30 tahun, namun lelaki yang sudah berumur tetap risau jika tidak berkahwin sedangkan umur semakin meningkat. Untuk mengatasi rasa bimbang tersebut, lelaki akan mengambil keputusan untuk mendirikan rumahtangga.

10. Tiba masanya
Kepada wanita, jangan risau jika teman lelaki anda tidak mahu memberikan komitmen buat masa ini. Ini kerana apabila sudah tiba masanya dia pasti akan mencari anda dan menyatakan hasratnya untuk hidup bersama anda. Oleh itu, jangan terlalu memaksa kerana itu hanya akan membuatkan dia semakin bosan dengan anda.

---@_@-----

Isteriku datang membawa secawan teh tarik ketika aku sedang sibuk mengolah "layout" blog kerjayaku yang sudah hampir setahun dengan template yang sama, tiba-tiba terlintas dihatiku untuk bertanya,

Aku: Sayang, disyurga nanti Ayang akan bersama siapa?

Sayang: Alahai Abang, tentulah dengan Abang suami yang Ayang sangat cintai.

Aku: Tetapi adakah Abang dengan Ayang seorang sahaja?

Sayang: Sudah tentulah tidak, Abang juga akan dikelilingi oleh bidadari-bidadari syurga yang cantik jelita.

Aku: Betul tu, tetapi bukankah itu bahaya, sudah tentu Ayang akan bercakaran bertarik rambut bergaduh dengan mereka kerana cemburu, tak gitu?

Sayang: Abang, di syurga nanti sudah tidak ada sifat-sifat negatif pada diri kita, yang ada cuma sifat asal manusia yang penuh dengan taqwa dan bersyukur pada Allah Subhanawataala. Tiada sedikit pun perasaan negatif seperti cemburu, iri hati, kedekut, tamak, hasad dengki dan sebagainya, semua Allah keluarkan dari diri kita ni.

Aku: Pandai isteri Abang ni berhujah, tetapi jika kita semua dapat buangkan sifat-sifat negatif tersebut semasa kita hidup sekarang ini, bukankah kita boleh cipta keadaan seolah-olah kita sudah disyurga?

Sayang: Betul tu Bang, jika semua manusia boleh bersifat begitu sudah tentulah dunia ni seolah-olah di syurga, terutamanya orang lelaki, kerana mereka yang sepatutnya menjadi pemimpin membimbing isteri dan anak-anak kearah mendapat keredhaan Allah.

Aku: Pandai sungguh isteri Abang ni, kita semua lelaki mahupun wanita harus menuju kearah itu, hidup tanpa sifat-sifat negatif, hidup yang penuh dengan sifat-sifat positif seperti selalu bersyukur kepada Allah, penyayang, pengasih, pemurah, riang gembira, yakin, sabar, pemaaf dan macam-macam lagi, sudah tentu dunia ini akan aman, seolah-olah kita sudah disyurga.

Pendapat Abang la, Allah menguji kita didunia ini dengan semua sifat-sifat negatif ni, terpulang pada kita untuk mengawalnya, jika kita boleh kuasainya, insyaallah syurga balasannya, jika sifat-sifat negatif ini yang menguasai kita, nerakalah alamatnya. Disebabkan dunia sekarang penuh dengan manusia dengan sifat-sifat negatif ini lah dunia sekarang seolah-olah di neraka bagi sesetengah orang....

Sayang: Ayang setuju sangat Bang.

Aku: Jadi bila agaknya sifat cemburu Ayang boleh berkurang ni? Abang teringin nak cipta "syurga" di dunia ni.

Sayang: Sabar lah Bang, berdoalah kita padaNya, Inysaallah suatu hari nanti terbuka hati Ayang meredhakan Abang kahwin lagi... Ayang tau itu maksud "syurga" Abang tu....

Aku: Terimakasih Sayang.... Abang akan sentiasa berdoa dan Abang berjanji akan menjadi suami yang lebih cemerlang lagi. Sayang... love u so much..

Isteriku berlalu meninggalkanku, sempat dia memaling, tersenyum manis dan berkata..

Sayang kat Abang juga... selamanya..

Ahad, 15 Ogos 2010

Keistimewaan Wanita

1. Do'a wanita lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : " Ibu lebih penyayang daripada Bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.


2. Wanita yang solehah ( baik ) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.


3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seperti orang yang senantiasa menangis Karena takut Allah SWT dan orang yang takut Allah SWT akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya.


4. Barang siapa yang membawa hadiah ( barang, makanan dari pasar kerumah ) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukai akan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S


5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya, akan tinggal bersama aku ( Rasulullah SAW ) di dalam surga.


6. Barang siapa yang mempunyai tiga anak perempuan atau tiga Saudara perempuan atau dua Saudara perempuan , lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah surga.


7. Dari Aisyah r.a. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka , maka mereka akan menjadi penghalang baginya api neraka."


8. Surga itu di bawah telapak kaki ibu.


9. Apabila memanggilmu dua orang ibu bapamu maka jawablah panggilan ibumu dahulu.


10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu surga . Masuklah dari manapun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.


11. Wanita yang taat pada suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristigfar baginya selama dia taat kepada suaminya dan rekannya ( serta menjaga sembahyang dan puasanya ).


12. Aisyah r.a. berkata " aku bertanya pada rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda "suaminya". Siapa pula berhak terhadap lelaki?" jawab Rasulullah SAW "Ibunya"


13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat pada suaminya, masuklah dia dari pintu surga mana saja yang dia kehendaki.


14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia kedalam surga lebih dahulu daripada suaminya ( 10.000 tahun ).


15. Apabila seorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristigfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.


16. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT.


17. Apabila seorang perempuan melahirkan anak, keluarlah ia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkan.


18. Apabila telah lahir ( anak ) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari susunya diberi satu kebajikan.


19. Apabila semalaman ( ibu ) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

Rabu, 23 Jun 2010

< mengapa wanita mudah menangis??..:((


mengapa wanita sangat mudah menangis??..
Suatu ketika,. ada seorang anak laki-laki yang bertanya pada ibunya.

"Ibu, mengapa Ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita". "Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti...."

Kemudian anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis?, Ibu menangis tanpa sebab yang jelas". sang ayah menjawab, "Semua wanita memang sering menangis tanpa alasan". Hanya itu jawaban yang bisa diberikan ayahnya.

Sampai kemudian si anak itu tumbuh menjadi remaja, ia tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"

Dalam mimpinya ia merasa seolah Tuhan menjawab, "Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali ia menerima cerca dari anaknya itu. Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

Kepada wanita, Kuberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.

Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.

Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.

Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyadarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai istrinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapan pun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan".




Selasa, 22 Jun 2010

~~~HapPy BirThDaY Kak EjaN~~~

assalamualaikum..
kali ni mo wish bday tuk NOREEZAN MOHIDIN
happy bday tuk kakak..sory lambat..lambat berminggu2..
selamat mnyambut hari lahir yg ke 22 thun pada 12 jun 2010..
semoga panjang umur..murah rezeki..d panjang kan umur..najah tiap tahun..jadi anak yg solehah..berjaya dunia akhirat..makin tinggi..jd insan berguna...d kuat kan iman..d beri kesihatan..d jauh kan dari kelalaian dunia..amin...selamat hari lahir..


Khamis, 3 Jun 2010

imtihan [@_~]

asslamualaikum...:)

imtihan?..kabak2 hati ku ni mo cakap sal imtihan...risau eh..macam2 ni d pikiran..macam mn kan mnjawab nnt..pa soalan nya..dapat ka aku jawab..mcam2 eh..ni la kalau blajar last mnit..kalau blajar dr mula x la rasa macam ni...takut sangat2 la..x tau mcam mn mo cakap perasaan ni time ni..ceh ayat aku tu..piwwit..hahaha..lusa aku mula xm sdah..12.6.2010 last paper..pas tu tggu syafawi..syafawi x tau lagi bila..bab jadual blm ada lagi ni..doa2 kan spaya mudah mnjwab soalan..d kuat kan ingatan..ameen...:)..

so..d kesempatan ni juga la aku mo ckp..slamat berimtihan tuk suma yang ada imtihan..terutamanya yang belajar d universiti al azhar,mesir...sekarang ni mmg bulan peperiksaan..so slamat bejuang la tuk suma..gud luck..:)..

apa lagi rr...tu ja pun sebenarnya..lagi pun x bnyk masa pun mo taip pnjang2 ni sekarang...skrg ni 1 mnit pun bharga tuk aku..paham2 la kalau sdah last mnit ni..haha....

akhir kata..salam imtihan untuk suma..gud luck..wat yg terbaik..:)









Selasa, 1 Jun 2010

~~~keju~~

assalamualaikum..:)

keju?..cheese?...knp mo crita pasal keju plak ni?..teda la..saja ja mo crita psal keju..sbb..ni adalah salah satu drpada pebret aku..dlm brapa hari ni mmg aku x dpat mo kontrol perasaan aku mkn cheese..haha..brapa hari ni susu,keju ma roti mnjd santapan aku..ini kali la..btul2 la ni jd drum..hahaha..pas tu tiba2 terfikir mo cari ttg khasiat keju..jd sapa2 yg mo baca ttg khasiat keju...ni la dia..>>>>>>

keju ni berasal daripada susu menjadikan keju sumber penting membekalkan karbohidrat, kalsium, protein, lemak, vitamin dan mineral. Walaupun selalunya bagi mereka yang berdiet, keju menjadi menu yang perlu dijauhi, namun dengan segala khasiat yang disediakan keju, pakar pemakanan mengakui keju boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang sederhana.

Pakar Dietetik dari California, Prof. Grace Lellment memberitahu sama seperti susu, golongan kanak-kanak adalah mereka yang mendapat khasiat besar daripada keju.

Sebagai contoh katanya, keju keras seperti chedar, setiap 100 gramnya membekalkan 36 peratus protein, 80 peratus kalsium, 34 peratus lemak dari jumlah keperluan gizi yang dicadangkan untuk sehari.

“Keju adalah satu lagi produk susu tetapi hadir dalam bentuk pejal. Tidak semua kanak-kanak sukakan susu, tetapi ramai yang tertipu apabila diberikan keju.

“Keju membantu ibu bapa membekalkan khasiat yang terkandung dalam susu untuk anak-anak mereka,” kata Lellment.

Namun, katanya, mungkin ramai yang tidak mengetahui khasiat yang disediakan keju sebenarnya jauh lebih tinggi daripada susu. Kandungan protein misal, 100 gram keju rata-rata mengandung 22.8 gram protein, sedangkan susu segar hanya 3.2 per 100 gram. Begitu juga dengan kandungan kalsium, keju mengandungi 777 miligram (mg) tetapi susu segar hanya sekitar 143 mg setiap 100 gram berat bahan.

Beberapa hasil kajian mendapati keju dapat mengurangkan gejala sindrom pra menstruasi dan memperkuat tulang. Kandungan pelbagai mineral yang tinggi pada keju sangat baik untuk melindungi gigi daripada karies.

Malah, terdapat beberapa kajian yang diutarakan oleh pakar pemakanan, keju yang berbeza menyediakan fungsi atau manfaat pada tubuh yang juga berbeza.

Keju mozzarella contohnya, mempunyai tekstur yang lebih lembut berbanding keju jenis lain. Ramai yang biasanya memilih mozzarella untuk menurunkan berat badan sedangkan keju jenis ini lebih baik untuk pembentukan otot.

Keju kotej pula agak lembik dan berwarna keputihan. Tetapi dengan pelbagai zat yang baik untuk ereksi tubuh, pakar pemakanan menyatakan keju kotej baik untuk meningkat hubungan seks.

Keju chedar atau keju pejal mempunyai kandungan lemak yang agak tinggi. Selain menguatkan tulang, dan menyediakan sumber vitamin, keju jenis ini disimpulkan baik untuk tenaga.

Lantaran khasiat dan keenakan itulah, walaupun keju sebenarnya berasal dari Timur Tengah, masyarakat Barat adalah antara yang paling tinggi menikmati keju.

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Organisasi Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, rakyat Denmark, Greece dan Perancis adalah antara penggemar keju apabila secara purata setiap seorang penduduknya menikmati 28 kilogram, 25 kilogram dan 24 kilogram keju setahun.

Walaupun begitu, bagi mereka yang alah dengan laktosa, selain penderita sakit ginjal, jantung dan hati, pakar pemakanan menganjurkan pengambilan keju perlulah dihadkan. Ini kerana keju juga mengandungi garam dan lemak yang agak tinggi.


Sabtu, 15 Mei 2010

::::::KoLekSi:::::

assalamualaikum w.b.t..

waaa..sggh lama jari2 x menekan2 keyboard..macam gemuk sdh jari aku ni x senaman mnaip..kunu..:)..haha..padahal mmg gmuk pun..:)...tp hari ni aku boring brabis ni..jd aku mgmbil kputusan untuk gmbr barang2 aku yg ada dlm almari tu..kerja gila btul..mmbungkar almari..hahah..sgala2 d kac kuar..jd sdh gmbr2 tu,,x best la plak klu aku tgk sndr2..jd aku bawa la sapa yg baca ni tgk2 koleksi aku..bukan mo mnayang..saja2 ja pun..aku suka kumpul jam..cincin..gelang..mnyk wangi..anting2..keychain..spek mata..macam2 la..suma mo d kmpul..temaha kan,,hahaha..suma yg ada dlm gmbr ni hak cipta terpelihara..hak milik..:)...tu ja la..kurus sdh jari aku ni mnaip..menekan2 ni keyboard..hihi..buiii...slam

Ahad, 18 April 2010

~~[@_@]~~

assalamualaikum....

toing2~~...post kali ni nda tau mo taip tajuk apa..tp x jua pntg sgt kan tajuk tu..hehhe...

<<<<<<>>>>>>

baru2 ni 14 april 2010..kartika n nadia datang alex..thnax la sudi dtg pat kami..tp very2 sory bab x dapat ambil d mahattah...sok nya baru dapat jmpa ngan drg.. kmi p ma'murah..mula2 tu men bsikal..pas tu men aladdin...pas tu men centrox n bumper car..pas tu men pancing2..bab aku mo sgt2 tu game bingo...mcm budak2 p men tu pncing2..hahah..mula2 tu limpas2 ja pun..skali nmpk tu menan..naaa smgt ni mo men...last skali kmi men kereta2..toing2..c kar kalah..hahaha...

16 april 2010..
tarikh ni pnat bjalan..mn nda nya..dari mansyiah kami p mayami..d mansyiah ada urg pajak jam tulisan arab..nda pa..kac pluang sama dia..d mansyiah tu x lama sgt pun..dlam 2 jam ja...dari mansyiah kmi nek bas p mayami tau pun nama lain dia syari' abu hasyim...d sana kmi lama ckit...sampai d mansyiah tu suma klparan..jd kmi pun p la cari pat mkn..siap mkn tu kami jalan2 round tu tmpat...kac pluang ada urg tu mmborong...mcm2 dia borong..pnat da round2 tmpt tu kmi pun kuar p luar smbil2 mkn skrim n tggu kwn2 lain yg blm kuar...mo d jadikan crita tem tggu drg yg lain tu..ada la 1 mamat ni..adui2..mo ckp gila..rupa mcm normal..tp x tau la..mabuk cnta tu mamat sama c " fatimah "...smpai triak2 ni i love uu fatimah..hahaha...stop crita tu..smpi ja yg lain..kmi pun blik..bab jarum jam sdh mnnjukkan waktu tu mmg wajib blik..

17 april 2010..
teda p mn2...c kar n ada yg lain p mahattah beli tket blik cairo..aku ma azie balik rumah...bab sebelum tu kmi bkmpul d rumah raja..tdr sana ramai2..so teda pa2 crita..

18 april 2010..
seawal jam 6.30 pagi aku sdh bsiap mo p jawazat..hbs ja dr jawazat trus blik rumah...to kar n nadia very2 sory bab x dapat juga hntar kmu p mahattah...len kali lau kmu datang cni lg..lau teda pa2 halangan i.allah aku jmput kmu..heheh

<<<<>>>>

crita ni x la pnjang sangat..pendek ja...hehe..untuk azie n kar..sory la kek yg aku wat kan tu x brapa mnarik...tu ja yg mmpu aku wat kan kmu tyme tu...kmu trima ja la rr ngan hati terbuka..hahaha...

k la..rasanya smpai cni ja aku mo mencoret hari ni..ada masa..ada waktu..ada hari..kita jumpa lagi..

~~~ [@_@] ~~~



Sabtu, 17 April 2010

pelancongan percuma~~~

assalamualaikum...---@_@---
~~ sebagai bacaan dan renungan~~
~~ ingin melancong? ~~
~~ pelancongan yang akan d lalui oleh semua manusia~~
~~ bersedia kah kita untuk ini?? ~~
~~ada kah bekalan yg kita bawa sama COMPLETE seperti kita melancong di bumi ini?? ~~
~~ bersedia ka kita dengan pelancongan terakhir ini??~~
~~~ ciri2 pelancongan ~~~

<<<<<<<<<-------------------------->>>>>>>>>>>>>>>>>
<<<<<<<<<<<------------------------>>>>>>>>>>>>>>.

-satu-
Penerbangan terakhir kita bkn dgn pesawat AIRLINES tp KERANDA yg dipandu 4 manusia m'jadi roda..

-dua-
Bekal kita bkn HARTA tp AMAL IBADAH.

-tiga-
Baju yg kita pakai bkn jenama LEVIS tp kain KAFAN.

-empat-
Bkn PRAMUGARI yg melayan kita tp MALAIKAT MUNKAR NAKIR.

-lima-
Pendaratan kita bkn di ENGLAND tp TANAH PERKUBURAN..

-enam-
pasport kita AL-ISLAM,visa kita bkn 2 thn tp utk selama2nya.

-tujuh-
Tempat tidur kita bkn TILAM EMPUK tp TANAH LIAT..

<<< [@_@] >>

cukup kah bekalan kita?...
~~tepuk dada tanya iman~~
kalau belum cukup bekalan..mac smpat untuk penuh kan bekalan..smpat kmbali ke pangkal jalan..
...muhasabah diri...
~~bukan unuk siapa2 tp adalah untuk diri sendiri ketika d pelancongan yang tiada kembali~~

<<< [@_@] >>>








Rabu, 14 April 2010

A...B...C...D..E...F~~~~


jalani hidup semudah ABC....

<<<<<--------------------->>>>>

A : Adil pada dirimu
B : Beranikan dirimu
C : Cekalkan hatimu
D : Derma selalu
E : Elakkan pertelingkahan sesama kita
F : Fikir sebelum bertindak terburu2
G : Gembira selalu
H : hormat orang tua
I : Ingat akan tuhan
J : Jangan berdusta
K : Kasih akan daku
L : Lemah lembut amalan semua
M : Makan makanan seimbang
N : Nafsu jangan dituruti
O : Oh ! pamerkan kesempurnaan dirimu
P : Pentingkan kesihatanmu
Q : Qualiti dalam kerjaya dan tugasmu
R : Rajin berusaha
S : Salawat ke atas RASULULLAH S.A.W
T : Tanamkan sifat bekerjasama
U : Utamakan alam sekitar
V : Variasikan pengalamanmu
W : Wajibkan amalan membaca AL-QURAN
X : X-ray diri sendiri
Y : Yakin pada diri sendiri
Z : Zalim jangan sekali


Isnin, 12 April 2010

toing2~~

~~tok tok tok !!!..assalamualaikum...~~~
~~toing2~~
~~ting tong~~~
~~pa ba ni sebenarnya!!!~~
teda pa pun sebenarnya..hahah..saja ja mo taip2..teda yg mo d taip kan..jd ku taip la d cni mmbuang masa yg sepatutnya x boleh d buang,,ish2..x menghargai masa btul ko ni japikah!!!...

~~buring eh !!! ~~~
bila cbuk,cbuk trus..smpai malas mo buka ni blog..tp bila sdh teda wat pa2..ni la jd nya..mcm urg sinting,,nda tau pa ni mo d lalut kan ni..adede..zapikah p blajar sana..!!!..bukan melalut d cni..!!!

~~~suddenly~~
~~ada plak yg mo d taip~~
~~aku hnya mmpu melihat d sebalik pghalang yg bernama KACA~~
~~ada sesuatu yg ku impikan d sebalik kaca2 itu~~
waaa...ada2 ja ko sana japikah..pa kan ni d sebalik kaca2 ni..- sa kassi passsaah ini barang2 kassah sama sarramin ini-haha..tp mlang nya..memecah kan kaca tersebut bukan la yg ku impikan..tp x pa..i.allah..akan ku realisasikan jua satu hari nnt tnpa ku lihat d sebalik kaca n tanpa ku pecah kan kaca tu..pa ba yg ko mo sebenarnya ni japikah!!!...ada la ba tu sesuatu yg aku mau tu,,tp blm masanya..hehe..SABAR!!!...

~~ada sesuatu yg kucing ni impikan d sebalik kaca itu~~

ada lagi satu yg ku impikan..kdai ni kompom aku masuk klu aku jalan...haha..jam swatch n QnQ..harga dlm 500...design dia aku mnt la..ada sapa2 mo kac HADIAH ka?...x mmpu aku mo beli ni..mmpu tguk ja..hahah..
tapi ada la dapat hadiah dr HARAJA..x tau hadiah sempena pa..mo ckp hari jd inda jua..ia bg baju tdr...d suh nya aku ni tdr trus kali..hahaha..but i like la..oren tuu !!!...thanx raja..biar pun bukan jam yg ko bg..ia ttp bharga bagi ku..

<~~stop~~>

~~~crita seterusnya~~~

crita pa r??..o ya..baru2 ni aku ma ada la drg d cni..ramai2 p mkn KFC..tp..ada sesuatu yg istimewa mkn KFC kali ni..hahah..x pernah aku wat sblm ni..aku ikut ja rncangan mereka2..BAWA NASI mkn d kfc..hahah..baru klu dlm kontena x pa..dalam PLASTIK ni nasi kmi..mcm nac impit jadi dia..bawa segala air dari luar..hahaha...rasa2 nya buli ka tu wat gtu d KFC malaysia?..d i borneo ka..CP ka?...hahaa...klau d malaysia bapikir jua kali aku 100x mo bawa nasi ka nda...klu setakat d cni ni..ahhh..aku x pduli..bukan drg kanal jua..buat x tau ja..buat muka x bersalah ni..haha...pas mkn tu round2 kwsan tu..aduii..sakit kpala aku..mmbeli spek trus aku..2 trus aku beli..aish..pas ni x bawa bnyk2..bawa 25 sen ja la..jan lagi bawa lbh2..hhihi..hbs round2..aku,azie n huda tggu yg lain d stesen..

~~sesuatu yg menarik ketika d stesen~~

menarik ka r?..nda la mnarik apa..mnarik perhatian MANUSIA yg ada d sana masa tu..pa tu r?..hahah
~~sebenarnya~~
ada surang tu pacik..adui2..adui2..adui2..migrin ku tau..buli2 ia lmpas dkat kmi..hahahaha..
klu ia nya seorang yg biasa..x la jua aku migrin..ani?...naa...luar biasa..pacik ni buli la d katakan gila kali r..ada sluarnya,tp..tebelurut sdh ke lutut..naa nmpk la urg ma ia..adui2..paham jua kmu kan..aku x mau kac ktawa tu pacik..rasa sedih tu ada juga..bab knp blh jd smpi mcm tu..adakah tekanan hidup??..teda didikan?..pengaruh kawan?..wallahua'lam..tp ku doakan ia mnjadi seorang yg normal kmbali..

<<~~~TAMATLAH SUDAH~~>>

maka tamatlah sudah crita2 ku yg x ku tau pa sebenarnya ku crita tu,,tunggang langgang tu ayat..haha..klu x pahamm pa ku crita tu,..pa buli wat la..[@_@]~~

Selasa, 6 April 2010

(@_@)~~....happy bday~~


ASSAlAMUALAIKUM W.B.T

pa kabar suma?..sihat?..hehe..huhu..lama jua aku x buka blog ni..ada la dalam sebulan..bukan la bermksd teda mo d coret..bnyk sebenarnya..tp tu la x ksmpatan..pendek kata teda masa la juga..2 mggu ada klass dr abg2 n kak2..1 mnggu d alex..1 mggu d kero..mncul sekejap ni pun sbnarnya mo wish bday tuk sahabat2 ku yg ku syg..ceh..syang ba ngan drg ni..mmuahh...sa sedih ni..huhu..mcm mo ngis ja..rinduuu ngan drg2 ni..hukhukk..tp pa pun..pren slmanya..huhu...mmuahh...sayang kmu...

<~~~~~~~~~~>



( 02.04.2010)
..happy bday to NORMaH JaIm..

( 06.04.2010)
..happy bday to AZIeLaH TaJuDiN..

(09.04.2010 )
..happy bday to SiTi SaBaRiah Ag EmraN..

( 13.04.2010)
..happy bday to KaRtiKa hApLaN & ShaRiEzA JamIn...

( 24.04.2010)
..happy bday to JaRinaH aliAsaN & AfrIyAnTi hErMaN & NuR IzZaTi aHmaD..

<~~~~~~~~~~>

selamat hari jadi tuk kmu suma..
semoga pnjang umur..
murah rezeki...
berjaya dlam hdup dunia akhirat..
jadi anak yg soleh..
d kuatkan dan d tngkatkan keimanan dan ketaqwaan pda ALLAH..
jd insan yg berguna..
syang kmu suma..
mmuaahh..







Rabu, 10 Mac 2010

~~HaPpY BiRthDaY~~

assalamualaikum...lama x taip2..lama x coret2..bnyk ja pun crita..tp mlas mlnda diri..tp..hari ni mo taip juga..hehe..baca tajuk la kan..direct to the point..======>>>

haPpY bday to bapa..eriq..tqa..k.cha..
happy bday tuk suma d atas..
bapa bday hari ni..10.3.1953..
eriq bday 2 hari pas bapa..12.3.2008..
tqa n kak cha 5 hari lpas..05.3.1989/1987..

========>>>

semoga pnjang umur...murah rezeki..d kuat kan iman..d tetapkan iman..d jauh kan dr bisikan syaitan..berjaya dunia akhirat..d beri kesihatan yg berpnjangan..d jauhkan dari musibah..d jauhkan daripada perkara yg melalaikan..menjadi hamba yg taat pa TUHAN nya..tidak lupa pada RASUL nya..mnjd insan yg berguna..amin..syang sumanya..rindu bapa..hukhuk..rindu eriq..hukhuk..rindu sumanya..rindunyaaaaaaaaaa....hukhuk...sayang mama ma bapa..happy bday~~

~~aku n bapa~~

~~bapa aku n mama~~

~~aku n eriq~~

~~my pren tqa~~

~~kak cha~~

Isnin, 25 Januari 2010

~~jawazat+berurusan ngan "macik yg kin SEJUK HATI"~~

jawazat~~..pa tu?..ntah aku pun nda tau pa tu..[~_@]~~kmu byangkn ja la pejabat pndaftaran..hheheheh..aku p cni x pa2 hal pun..just bg kwn kak pda mo p smbg visa...ok..tu dulu..

story bermula..jeng2...pagi tu se awal jam 8 lbh la lbh kurang kmi bertolak dr rumah..aku,kak pda ma azie...tujuan p jawazat la..kmi x ingt sgt pun jalan p sana tu..hmpir2 kmi limpas..nasib smpt trun bas..bpusing2 kmi d sana mncari bgunan jwazat..tp dgn usaha yg gigih kmi akhirnya jmpa jg ngan bgnn tu wlupun pada asalnya sesat..hahaha...nasib aku x msuk dgn mkong bgnn yg stu tu...hahahahaha..smpi ja kmi d tmpt yg d tuju..kmi pun mneruskan agenda seterusnya..mo mnta cop..smbg visa..bgni la cntik2 kmi..syum2...buli2 mcik tu p triak2 kmi..suh byar denda..lmbt kunu dia bilng..aku pun kurg paham jg pa yg lmbt...aish..kin merdang tu mcik..malu kmi tau kna triak..mo mngis ja nda..myumpah aku ma mcik tu..hahahaha...mguji ksabaran btul tu mcik..sdh la ramai yg kacak d sana tyme tu..aish..malu2..hahah..tp nda pa..x jua urg knl kmi sana..jd x la malu sgt...hahaha..sdh kna triak blik2 akhirnya kmi duduk skajap..pikir2 pa yg patut d wat..kak pida tpon nda ku tau sapa tu..dia suh ec brg..jd kmi pun p la kaunter no 1..buli2 tem turn kmi da..macik tu kuar..hahaha...astagaaaa..muka teda bawa rezeki ka apa drg tgk kmi ni..sabar2..dugaan tu...hehehehe..tp last2 mcik tu dtg blik..mnta la brg..kak pda ec brg tu..pas tu...kmi p lg blik pat kaunter yg mcik kin pnas tu..sama jua..d marah2 jua kmi ni..d suh bayar dnda jua kunu..aish..duit saja drg ni..sdh mcik tu bsing2 kmi pun p la ddk blik...tiba2..tanpa d sedari..jeng2..ada hero yg dtg..wau..i like laaa uuuu "tan".....biar x hensem..tp gaya dia yg macho tu..aduuuii...dia la harapn..hahaha...dia tu sbnarnya jiran kmi..org yg tggl bwah rumh kmi..org australia tp bapa mama nya urg syiria..gtu la kunu yg dia crita..heheh..dia ada d sana sbb dia pun ada urusan..dgn gaya machonya dia tya pat kmi..need help..kunu la gtu..hehe..naa..apa lg..mnta tlg la..dia la harapan bgsa..i like laa...dia tlg kak pda urus tu smpi hbs urusan..smpi dia pun kna marah2 ni..beristigfar ja dia..like ko laaa...hahaha...siap ja urusan kak pda..dia pun mngundur dr..tp tu la..slasa mo p jawazat lg blik..slasa bru kna bg cop..bnyk songeh kan drg arab cni ni..ada2 ja..tp pa pun..i like la uu "abg ku yg x hensem tp berlagak macho mnjadikan ko hensem"..hahahah...buiiii...




abg macho...i like laaaaaaa

ni mcik yg kin SJUK HATI...


kak pida bersama HERONYA..

@LhaMdULiLLah~~


alhamdulillah..akhirnya lpas jg xm nahu 20 januari 2010 hari tu...soalan dia...mmm..kira ssh jg la bg aku yang tidak seberapa mndalami ilmu nahu ni..tp mgkin bg mereka2 yg mntap tu..mgkin soalan ni sggh mudah..alhamdulillah lpas da xm sem 1..pas ni xm sem 2 plak yg akan mnnti..sem 2 ni ada 3 madah..bnyk ckit..so..blajar la rjin2 rr japikah..dont malas2...doakan la kmi suma najah..amin....ni soalan nahu xm hari tu..tulisan doktor,,ingtkan men taip..tp x pa la..yg pntg blh baca..:)


Rabu, 13 Januari 2010

~~KaSiH SaYanG SeSaMa SauDaRa SeAgaMa~~

" daripada abi hamzah anas bin malik radiallahuanhu daripada nabi s.a.w bahawa baginda bersabda : tidak akan sempurna iman seseorang kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana yang ia cinta untuk dirinya sendiri "
( muttafaqun alaih)

hadis ini menerangkan bahawa agama islam amat mementingkan hubungan persaudaraan.persaudaraan yang di maksudkan BUKAN LAH SEMATA-MATA ORANG YANG ADA KAITAN KEKELUARGAAN DARAH atau KETURUNAN sahaja,bahkan ia ia juga di kaitkan dengan mereka yang seagama dengan kita iaitu AGAMA ISLAM.setiap umat islam adalah bersaudara.

dalam ikatan persaudaraan islam mestilah wujud PERASAAN KASIH MENGASIHI dan SAYANG MENYAYANG.

kasih sayang sesama insan perlu di buktikan dalam bentuk LAFAZ dan PERBUATAN.

dalam bentuk LAFAZ seperti menzahirkan

*kata-kata yang beradab penuh sopan santun dengan menggunakan perkataan yang baik seperti tidak berbahasa kasar,meninggikan suara dan bercakap lucah kepada orang lain.

dalam bentuk PERBUATAN pula

* kita hendaklah sentiasa bersedia membantu orang lain sama ada dalam keadaan senang atau pun susah tanpa mengharapkan apa2 ganjaran dan balasan.

hakikat kasih sayang ialah kita mengasihi dan menyayangi orang lain seperti mana kita mengasihi dan menyayangi diri sendiri.maknanya,seperti mana dirinya mahu di sayangi dan di hormati oleh orang lain..begitulah juga orang lain yang mahu di kasihi dan di hormati..

wallahua'lam..